Van nul tot 5 miljoen volgers binnen een jaar, een social media imperium

Farokh Sarmad is niet de gemiddelde 21 jarige. Terwijl andere mensen van zijn leeftijd op school zitten, feesten en genieten van hun jeugd zit hij op zijn kantoor te werken aan zijn social media imperium. In minder dan een jaar tijd heeft Farokh 5 miljoen Instagram volgers gekregen en nu is hij al voorbij de 6.7 miljoen volgers.

En als je daar alleen niet al van onder de indruk bent: zijn posts krijgen wekelijks meer dan 100 miljoen impressies. Op zijn leeftijd is hij met recht een social media influencer. En achter elke succesvolle ondernemer zit een verhaal.

Het is nog zo heel lang geleden toen Farokh nog maar 15 jaar oud was en hij blogde over luxe en lifestyle. En het verrassende is dat Farokh voor een andere reden dan je denk zo geintresseerd is in een luxe levenstijl. Het gaat hem om het design, het vakwerk, de kracht van een merk. De details in een Rolls Royce. Het feit dat het tijd duurt ovan 0 tot 5 miljoen volgers binnen een jaarm een mega mansion te bouwen. De materialistische dingen zijn meer dan alleen maar glimmende objecten voor hem.

Maar, denk jij, hoe kan hij in hemelsnaam in zo’n korte tijd zo veel volgers krijgen en zo’n social media imperium opbouwen? En voordat hij dit verklapt wil hij één ding duidelijk maken, er zijn geen geheimen. Iedereen wil groot worden op social media, maar niet iedereen kan het. Maar als je het wilt proberen heeft Farokh 3 gouden regels die je zou moeten volgen:

1 Wees uniek
Je kunt niet doen wat iedereen al aan het doen is op social media. Social media is al zo verzadigd, dus je moet opvallen. Bijvoorbeeld: toen Farokh in 2014 begon waren er nog niet zo luxe lifestyle bloggers dus was het makkelijker om mee te groeien met de trend. Nu het lijkt het alsof elke pagina hetzelfde doet zul je niet meer zo snel makkelijk groeien, je moet dus uniek zijn. Hij zegt hierover: “Als je unieke en goede content plaatst dan pusht Instagram het”. Dat is hoe het werkt. Instagram wil niet constant dezelfde auto met hetzelfde bijschrift.

2 Wees consistent
Dit is wat de meeste mensen fout doen. Dé manier om verder te komen is door consistent te zijn. Mensen volgen je voor de content die je plaatst. Als je maar 1 keer per week post dan is de kans groot dat je volgers niet al je content zien door het algoritme van Instagram. Om te worden gezien moet je elke dag posten.

Social media is een medium om business te doen. Grote merken dachten altijd dat social media een lachtertje was, maar nu betalen ze mensen als Farokh om hun account te laten groeien en om hun doelgroep te bereiken. Instagram heeft meer dan 500 miljoen actieve gebruikers. Als jij niet consistent bent dan zal je publiek een ander account gaan volgen die dit wel is.

Je moet onthouden dat de wereld een 24 uurs tijdsframe heeft. Wanneer jij ’s avonds niets post, dan mis je een enorm deel van de mensen. De mensen die in een ander tijdschema zitten en die wachten op jouw ochtend post. Hoe meer jij post, hoe groter de kans is dat je bovenaan de feed komt en dat is waar je wilt staan. Farokh heeft deze theorie getest: toen hij niet consistent postte had hij 10 miljoen impressie, toen hij dagelijks begon te posten had hij 16 miljoen impressie. Dat is een verschil van 6 miljoen! Dat is enorm wanneer je bedenkt dat merken betalen voor deze impressies.

3 Werk aan je netwerk
Vind influencers en zorg dat je vrienden met ze wordt. Bijvoorbeeld: hij zit in een groep wat zich de ‘Motivation Mafia’ noemt. Dit een groep van grote social media influencers. Ze begonnen allemaal vrij klein en zijn samen gegroeid. Hun netwerk is samen enorm. Zijn advies is daarom om samen te werken met een groep van 5 tot 10 mensen. Elk persoon moet zijn eigen persoonlijke merk zijn. Promoot elkaars dingen door comments te schrijven, te liken en betrokken te zijn bij elkaars posts en uiteindelijk zal dit zich uitbetalen.

Stel dat Farokh jouw foto liked. Dan zien al zijn volgers dat hij jouw foto heeft geliked op hun news-feed. Zelfs Neil Patel zei dat als je als merk 2 keer zo snel wilt groeien je met influencers moet werken.

Conclusie
Vandaag de dag moet je een content creator en een manager zijn. Farokh heeft een team die dit voor hem regelt. Zij managen al zijn pagina’s terwijl hij grote businessdeals sluit. Hij heeft nog één advies voor ondernemers:

Ik wil ondernemers laten zien dat ze hun dromen waar kunnen maken, wat anderen ook zeggen. Vind iets wat je leuk vindt om te doen, en zorg dat het gebeurt. Vind een manier om hetgeen wat jij leuk vindt om te doen om te zetten naar geld. Je leeft maar één keer, maak het mooiste van je leven.

Bron Forbes.com Foto Instagram

No Comments Yet

Comments are closed