Stop met jezelf te verontschuldigen op je werk: 3 stappen om te stoppen met sorry zeggen

Klinkt dit je bekend in de oren?

-Je begint een email aan je baas met: “Sorry dat ik je stoor maar,…..”
-Een collega legt zijn spullen op de tafel in de vergaderruimte en gooit jouw koffie om: “Sorry! Ik zal even snel een doekje pakken..”

Hoor jij jezelf ook met regelmaat ‘sorry’ zeggen op je werk voor dingen die eigenlijk helemaal excuus behoeven? Het is een gewoonte geworden, een slechte gewoonte…

Waarom verontschuldigen we ons zo vaak?
Ons impuls om ons zo vaak te verontschuldigen heeft waarschijnlijk zijn wortels in onze kindertijd. Veel vrouwen (en mannen) zijn opgevoed om altijd beleefd te blijven. Het idee dat aardig gevonden worden zo belangrijk is zit diepgeworteld.

Jezelf overal voor verontschuldigen kan het resultaat zijn van het oprechte verlangen om Waarom jij je niet constant moet verontschuldigen op je werkrespect te tonen. Maar het kan problematisch worden wanneer we de meningen en reacties van anderen te belangrijk gaan vinden. Oude gewoontes zijn moeilijk te veranderen en helaas kan onze goedbedoelde beleefdheid ons jaren later alsnog saboteren. De neiging om je te veel te verontschuldigen kan ook voortkomen uit een aversie voor conflicten. Je excuses aanbieden kan soms een manier zijn om (onterecht) de verantwoordelijkheid voor iets te claimen om zo het probleem te laten verdwijnen. Een manier om de goede vrede te bewaren, ongeacht of jij nou wel of niet de schuld hoort te krijgen.

Jezelf constant verontschuldigen kan een negatief effect hebben op je carrière, door de indruk te wekken dat je niet competent genoeg bent tot het irriteren van je collega’s of leidinggevende omdat jij jezelf constant naar beneden haalt. Maar het meest schadelijke is de manier waarop jezelf te veel verontschuldigen effect heeft op je eigenwaarde.

Onderstaand zie je 5 manieren waarop te veel sorry zeggen invloed heeft op je carrière:

1 Onzekerheid en twijfelen aan jezelf
Jezelf verontschuldigen wanneer je binnenkomt in de kamer van je baas op een geplande afspraak (“Sorry dat ik stoor, ben je klaar om x door te nemen?”) is niet nodig en komt over alsof je niet voldoende zelfvertrouwen hebt.

2 Het komt niet meer oprecht over
Wanneer iemand tegen je blijft liegen geloof jij deze persoon op een gegeven moment niet meer. Wanneer je constant ‘sorry’ zegt, heeft dit hetzelfde effect. Waardoor je overkomt als iemand die niet oprecht is.

3 Je komt niet sterk over
Als jij de persoon bent die zich altijd verontschuldigd dan kan dit overkomen alsof je niet voldoende zelfvertrouwen hebt. Vrouwelijke managers die zich te veel verontschuldigen worden gezien als timide en te zwak en kunnen de volgende promotieronde worden overgeslagen. Terwijl ze tegelijkertijd worden bekritiseerd als ze te direct zijn, niet makkelijk.

4 Afhankelijk zijn van externe goedkeuring
Het kan overkomen alsof je altijd opzoek bent naar goedkeuring als jij je zo vaak verontschuldigd. Wanneer jij zegt sorry, hoop je dan eigenlijk dat de ander zegt: “nee zeg, je deed het juist hartstikke goed!”.

5 Het komt niet professioneel over
Voor leiderschap heb je een sterke ruggengraat nodig. Wanneer jij je te veel verontschuldigd dan leg je de focus meer op de mening van de ander dan die van jezelf.

Komt dit je bekend voor? Als dit zo is dan wil je zo waarschijnlijk niet overkomen op je werk en het is ook geen juiste reflectie van je karakter. Daarom is het tijd om je weer zelfverzekerd te voelen en te stoppen met je te verontschuldigen!

3 stappen om je minder snel te verontschuldigen
1 Hoe beter jij jouw gedrag begrijpt, hoe makkelijker jij het kunt veranderen. Ga daarom eens bij jezelf na hoe jij op vragen reageert als:

  • Wat is je eerste reactie wanneer iemand ‘nee’ tegen je zegt?
  • Was jezelf verdedigen vroeger geaccepteerd binnen jouw gezin?
  • Toen je jonger was, mocht je dan je mening uiten en voor jezelf opkomen?
  • Welke belangrijke ervaringen hebben jouw kijk op autoriteit gevormd? En vooral als het om je werk gaat?

2 Onderzoek nu in welke contact jouw ‘sorry’ reflex naar boven komt
Begin triggers te herkennen, zoals bepaalde mensen, situaties of tijdstippen. Schenk aandacht aan het feit of je bij bepaalde collega’s jezelf meer excuseert dan bij anderen.

3 Begin met het vervangen van jouw excuses met accurate statements om jouw punt te communiceren
Dit kan lastig zijn. Oefen in het begin met vrienden en familie en doe het opnieuw wanneer het toch niet direct lukt. Bijvoorbeeld als je een borrel met iemand afzegt: “Weet je, ik wilde eigenlijk zeggen dat ik je bedank voor je begrip, het is een drukke week en ik waardeer het dat je zo flexibel bent”. Dat voelt toch beter dan wanneer je roept: “Sorry, sorry, sorry, ik ben echt de super slecht, ik weet het!”.

Uiteindelijk brengt jezelf constant verontschuldigen je meer kwaad dan goed. Door duidelijk te communiceren kom je eerlijk en oprecht over en bereik je meer en word je uiteindelijk ook nog eens zelfverzekerder.

bron Forbes.com foto Fashionfademagazine.com.uk

No Comments Yet

Comments are closed