Hoe je het ook went of keert mensen met zelfvertrouwen stralen dit uit. Zelfvertrouwen heeft niets te maken met arrogantie, wanneer je zelfvertrouwen hebt weet je gewoon wie je bent en wat je kunt. Mensen met zelfvertrouwen zijn vaak prettige mensen om bij in de buurt te zijn omdat ze zich niet anders voordoen dan ze zijn. Daarnaast is het hebben van zelfvertrouwen ook goed voor je carrière.
Maar wat nou als je nog niet zo veel zelfvertrouwen hebt? Als je zelfs een beetje onzeker bent? Dat is helemaal niet erg, niemand is onzekerheid vreemd. Maar met wat zelfvertrouwen kun je wel verder komen, daarom vind je hieronder 5 tips om meer zelfvertrouwen te krijgen op je werk.
1 Begin rustig
Geef jezelf wat tijd en realiseer je dat je niet van de ene op de andere dag een berg zelfvertrouwen hebt. Maak kleine doelen voor jezelf en heb realistische verwachtingen. Begin bij het focussen op iets waar je goed in bent. Of dat nou omgaan met mensen is, je spelling altijd perfect is of je heel goed bent in een bepaald computer programma – wat het ook is, erken het. Geef aan jezelf toe dat jij hier gewoon goed in bent. Je hoeft helemaal niet goed in alles te zijn, maar geef de dingen waar je wel goed in bent aan jezelf toe!
2 Vraag om dingen
Wees niet bang om te vragen om dingen. Vooral wanneer je een beetje verlegen bent kan alleen de gedachte al beangstigend zijn. Maar het is belangrijk, vooral voor vrouwen! Mannen zijn over het algemeen niet bang om te vragen voor een salarisverhoging, verandering van titel of andere dingen. Vaak wanneer je vraagt om iets wat je verdient, zul je het ook krijgen. Dus als jij de afgelopen 2 jaar keihard hebt gewerkt zonder salarisverhoging, bijt door die zure appel heen en vraag er gewoon om. Het aller ergste is dat ze nee zeggen, maar wat als ze ja zeggen :).
3 Accepteer mislukkingen en waardeer kritiek
Voor mensen die niet zo veel zelfvertrouwen hebben is het makkelijk om hun zwakke kanten te herkennen. Maar voordat jij boos op jezelf wordt of teleurgesteld in jezelf bent omdat iets niet goed is gegaan of omdat je iets niet perfect hebt afgeleverd is het goed om te onthouden dat iedereen fouten maakt. Dus schaam je de volgende keer niet meer wanneer je baas je feedback geeft over iets wat niet goed is gegaan. Geef toe dat het niet goed is gegaan en ga weer verder, volgende keer pak je het anders aan. Onthoud ook dat wanneer iemand de moeite neemt om je feedback te geven dit betekent dat ze tijd in je investeren. Het betekent dat ze geloven dat je het de volgende keer wel goed zal doen. Hoe meer jij falen accepteert en hoe minder je het persoonlijk neemt, des te sterker zul je worden.
4 Zeg ja
Wanneer je voldoende zelfvertrouwen hebt dan is het leuk om risico’s te nemen en in nieuwe dingen te duiken. Mensen met zelfvertrouwen houden wel van een uitdaging. Maar wanneer je onzeker bent is dit heel anders. Maar toch moet je het proberen, hoe eng het ook is, doe het! Zeg ja op dingen die je eigenlijk heel erg eng vindt. Geloof in je kwaliteiten en vaardigheden en geloof erin dat je dit kunt. Dit geldt ook voor vacatures. Solliciteer op die baan die misschien een klein beetje te hoog gegrepen is. Je zou precies kunnen zijn waar die werkgever naar op zoek is.
5 Relax. Iedereen doet maar wat
Één van de meest frustrerende dingen van onzeker zijn op kantoor is anderen met zoveel zelfvertrouwen en kunde door het leven zien gaan. Ze laten van zich horen in vergaderingen, ze zeggen ja tegen nieuwe uitdagingen, ze lijkten nooit uit veld geslagen en ze stralen zelfvertrouwen uit. Terwijl jij ondertussen de dagen loopt af te tellen wanneer mensen erachter komen dat jij toch eigenlijk niet zo goed bent. Maar wanneer je mensen zou vragen hoe zelfverzekerd ze nou eigenlijk echt zijn dan zul je erachter komen dat velen zich net zo voelen als jij. Dus laat je niet imponeren, jij verdient het net zo goed als zij en ook jij zal goede dingen blijven laten zien. We zijn allemaal mens en we doen allemaal ons best.
Bron Theeverygirl.com Foto Phoebe Soup