10 redenen om niet de ‘perfecte werknemer’ te zijn

Natuurlijk wil je een goede werknemer zijn, soepel je targets halen en zowel je managers als je klanten blij maken. Natuurlijk wil jij die fantastische teamplayer zijn.. En dan is het heel makkelijk om te vergeten dat je ook te ver kunt gaan in het verkrijgen van het label: ‘perfecte werknemer”.

Als meisjes wordt ons geleerd om altijd lief en aardig te zijn. Op school moeten we goede cijfers halen, ons huiswerk maken en de regels volgen. Maar de echte wereld is wat anders, daar moet je soms de regels overtreden en daar moet je voor jezelf opkomen.

Klanten zeggen niet altijd precies wat ze van ons verwachten, nieuwe situaties komen constant voorbij en daar moeten we allert op reageren en soms hebben we dan ons beoordelingsvermogen nodig in plaats van regels. Soms moeten we nee zeggen of tegen de baas durven zeggen dat je twijfelt aan het nieuwe idee en soms moet je zeggen dat je met respect behandeld wilt worden… allemaal dingen die voor sommigen van ons dood eng zijn!10 redenen om niet de perfecte werknemer te zijn

Want elke keer dat jij je mond houdt terwijl je eigenlijk wat had moeten zeggen had je waarschijnlijk achteraf spijt.  Dus laat je horen en gebruik je stem, je zit niet voor niets in die meeting en jouw mening is belangrijker dan je denkt.

Want als de perfecte werknemer is dat je doet wat je wordt gevraagd, geen kritiek levert, nergens aan twijfelt, je persoonlijke tijd zonder slag of stoot opgeeft en je wensen van je baas voor je persoonlijke behoeftes gaan dan is het niet zo’n goed idee om de perfecte werknemer te zijn.

Want wie wil er perfect zijn als het betekent dat er misbruik van je wordt gemaakt?  Daarom zie je onderstaand 10 duidelijke redenen waarom jij niet de ‘perfecte werknemer’ wilt zijn:

1 Wanneer je altijd beschikbaar bent voor je baas wanneer hij of zij je nodig heeft dan word je al snel voor lief genomen. Je extra werk wordt niet meer gewaardeerd of opgemerkt, nee het wordt verwacht en niemand zal je ervoor bedanken.

2  Wanneer je er altijd naar streeft om het best mogelijke functioneringsgesprek te krijgen dan vergeet jij je prioriteiten. Want je belangrijkste prioriteit, dat ben jezelf en de mensen die afhankelijk van je zijn. Je tweede prioriteit is je carrière, je baas en je huidige baan zijn je derde  prioriteit. Ze verdienen het dat jij je best doet op je werk en dat je loyaal bent – maar niets meer dan dat.

3 Wanneer jij je mond houdt omdat je geen ‘moeilijkheden’ wilt veroorzaken dan vertel jij je intuïtie dat hij stil moet zijn. En dat is het stomste wat je kunt doen! Leer vertrouwen op je intuïtie en doe je mond open wanneer jij je mond op en wilt doen, laat je horen!

4 Als jij jezelf aanpast aan je collega’s en je persoonlijkheid verstopt omdat je collega’s je anders misschien niet leuk vinden dan zeg je eigenlijk het volgende: Mijn behoeftes doen er niet toe. Waarom zou jij verstoppen wie je bent omdat iemand anders het misschien niet leuk vindt? Jij bent het waard om te zijn wie je bent, ook op je werk.

5 Wanneer jij een aura van de ‘perfecte werknemer’ creëert dan staat dit in de weg van wie je bent. Veel van ons nemen de rol aan van perfecte nieuwe werknemer in onze eerste banen, maar uiteindelijk relaxen we omdat we weten dat we niet iedereen hoeven te pleasen. Je hoeft niet die persoon te zijn die aanbiedt om elke opdracht te doen. Het is prima als je manager soms niet zo blij met je is.

6 Wanneer jij al je mentale en emotionele energie spendeert aan het blij houden van je baas dan creëer je een onrealistisch beeld over jezelf. Want uiteindelijk zul je hem of haar een keer teleurstellen, dat is namelijk menselijk.

7 Zorg ervoor dat je sterk genoeg bent om je grenzen aan te geven. Gebruik je kracht om eens tegen je baas in te gaan of nee te zeggen, je zult zien dat hierdoor al krachtiger wordt.

8 Wanneer je nooit een mening hebt of wanneer jij jouw mening nooit deelt dan krijg je de reputatie van iemand zonder overtuigingen en doelen. Waarom zou iemand aan jou vragen wat jij denkt? Wanneer je nooit een kant kiest over bepaalde zaken.

9 Wanneer je iedereen om je heen probeert te pleasen dan raak je uitgeput en krijg je uiteindelijk spijt, maar tegen die tijd is het misschien al te laat. Wanneer jij de mensen om je heen traint om te verwachten dat jij de ‘perfecte medewerker’ bent, dan zullen ze dit ook verwachten!

10 Wanneer jij het eens bent met slechte plannen en ideeën omdat je er bij wilt horen, dan krijg je dit waarschijnlijk keihard weer terug. Dat is niet de definitie van succes. Spreek je uit en zeg het als je ergens niet achter staat!

Het is beter voor jou om zo nu en dan op je strepen te staan en op je grenzen te letten. Vandaag is een goede dag om te beginnen met je uit te spreken, ga je angst aan en zeg wat je denkt!

Forbes.com

No Comments Yet

Comments are closed