De 5 verschillende type moeilijke collega’s (en hoe je met ze om kan gaan)

Je spendeert behoorlijk wat tijd met je collega’s en in een perfecte wereld zou je met elk van hen een geweldige relatie hebben. Je zou perfecte teamleden zijn, na het werk zouden jullie allemaal als oude vrienden ergens drankjes drinken en er zou nooit een issue zijn…

Maar dit is helaas vaak niet de realiteit. We zijn allemaal anders en door stress staan we op kantoor allemaal onder druk. Dat kan dus leiden tot conflict en er zijn altijd collega’s die nou eenmaal op je zenuwen werken.

Wanneer je al op verschillende kantoren hebt gewerkt dan weet je dat er altijd collega’s zullen zijn met wie je het wat minder goed kunt vinden. Onderstaand vind je 5 types die je op bijna elke werkplek kunt vinden en de manier waarop je het beste met ze om kunt gaan:

1 De streber
Of het nou een vergadering, een project of het de jaarlijkse sportdag is, deze persoon wil altijd winnen en maakt overal een wedstrijd van. Ze probeert je te overrulen in meetings en wil het voor het zeggen hebben in het project. Ze kan het niet uitstaan om niet de beste te zijn. En hoewel een beetje competitie op de werkplek niet verkeerd hoeft te zijn, slaat zij een beetje door. Haar houding zorgt ervoor dat jij gefrustreerd en geïrriteerd raakt.

Wat kun je doen?
Wanneer iemand overal een wedstrijd van maakt kun je het beste weigeren om mee te doen aan die wedstrijd. Dit betekent niet dat jij de boel maar moet laten verslonzen. Maar wanneer het om persoonlijke en zinloze competities gaat dan kun jij jezelf er buiten laten. Moeilijk, maar wanneer er op de eerste plaats al geen competitie is dan kan er ook niemand winnen.

2 De roddeltante
Deze collega roddelt over iedereen. Ze kletst over de promotie van collega X en ze speculeert over de meeting van collega Y waarbij de deur is gesloten. Zij creëert onnodige drama. Je weet dat jij je beter niet in kantoorroddels kunt mengen, maar deze persoon is onmogelijk te stoppen.

Wat kun je doen?
Wanneer het geroddel begint kun je direct duidelijk maken dat jij hier niets mee te maken wilt hebben (en dat wil je ook echt niet). Wanneer je dit lastig vindt (logisch) dan kun je er niet op ingaan en het gesprek op een ander onderwerp brengen, “Heb je dit weekend eigenlijk nog wat leuks gedaan?”. Dit geeft een duidelijke boodschap zonder dat je iemand voor het hoofdstoot.Hoe je met lastige collega om kunt gaan

3 De niet-reageerder
Je hebt je collega gemaild over een belangrijke deadline op maandag. Het is nu donderdagmiddag en je hebt nog steeds geen reactie – zelfs niet na een tweede email en nadat je bij haar langs bent geweest en ze beloofde dat ze het zou doen… Collega’s die niet communiceren komen enorm vaak voor en ze zijn ook enorm frusterend, vooral wanneer iemand een belangrijke rol speelt in een project.

Wat kun je doen?
Wanneer je met iemand moet werken die gewoon niet reageert, dan is het zaak dat jij extra duidelijk communiceert. Zorg ervoor dat jij in jouw mails expliciet uitlegt wat jij verwacht en wat de deadlines zijn. Wanneer je na 1 follow up mail nog steeds geen reactie hebt van een notoire niet-reageerder dan is het tijd om je leidinggevende in te schakelen. Het is niet aan jou om veel tijd te verspillen aan iemand die niet meewerkt.

4 De klager
Het is te warm op kantoor. De kantoorstoelen zitten niet goed. Het weer is slecht. Het project is te zwaar. Er komen te veel e-mails binnen. Het maakt niet uit wat het is, de collega vindt altijd wel iets om over te klagen! Ondertussen ben jij er van overtuigd dat bijna niets deze collega nog blij maakt en komt het de sfeer ook niet echt ten goede.

Wat kun je doen?
We klagen vaak om een gesprek met anderen te starten. We doen het allemaal, de aanhoudende regen bespreken of we hebben het over de lange rijen in de kantine. Grote kans dus dat jouw collega niet eens door heeft dat zij zo veel klaagt. Je kunt beginnen met het positief omdraaien van de gesprekken: “Ja het is hier inderdaad wat fris, maar het is hier in ieder geval beter dan buiten”. Maar wat als dit niet genoeg is? Dan moet je wat duidelijker zijn. “Ja ik weet dat de rijen altijd enorm lang zijn, maar door er constant over te klagen worden ze echt niet minder.”

5 De ontduiker
Heeft zij het woord ‘delegeren’ uitgevonden of zo? Want het lijkt erop alsof ze al haar werk uitbesteedt en zelf niets doet. Ze is een meester in het ontduiken van haar verantwoordelijkheden en ze doet er niet moeilijk over om de schuld in ander mans schoenen te schuiven. Heel irritant om te zien als je zelf wel keihard aan het werk bent.

Wat kun je doen?
Wanneer jullie aan een project werken is het zaak om de taken heel duidelijk te verdelen. Precies opschrijven wie wat doet en wie waar verantwoordelijk voor is. Wanneer dit ook niet helpt en je merkt dat zij onder al haar verantwoordelijkheden uitkomt dan kun je dit eens met je manager bespreken. Onthoud dat een manager er niet voor niets zit, hij of zij is de gene die dit soort problemen hoort te signaleren en anders in ieder geval op te lossen.

Theeverygirl.com

No Comments Yet

Comments are closed