Een goede sollicitatiebrief schrijven is een kunst. Iedereen kan knippen en plakken van bestaande standaard brieven die je op het internet kunt vinden, maar daarmee is de kans dat jij wordt uitgenodigd nou niet heel groot. Maar gelukkig zijn er tips om jouw brief eruit te laten springen!
1 Houd het beknopt
Iedereen heeft het druk, dus ook de persoon die jouw brief ontvangt. Houd daarom je brief kort maar krachtig. Het is doel is om wat details te vermelden die je niet in je cv hebt staan. Wat kun jij betekenen voor het bedrijf, waarom ben jij beter dan de rest? Focus je op duidelijke taal, korte zinnen en blijf weg van clichés. Kom met een voorbeeld van een product of een vaardigheid waardoor jij een aanwinst bent voor dit specifieke team.
2 Maatwerk
Natuurlijk kun je één basis gebruiken voor je brieven, maar pas ze per sollicitatie aan. Schrijf daadwerkelijk voor elke functie een andere brief. Kijk goed naar het bedrijf waar je gaat solliciteren, wat voor taalgebruik wordt er gebruikt op de website? Is het een formeel of een informeel bedrijf? Welke vaardigheden zijn voor deze functie belangrijk en kun je nog eens extra aanstippen in je brief.
3 Bewijzen
Iedereen kan zeggen dat ze de beste in haar werkgebied is, maar kom met voorbeelden. Noem positieve cijfers die jouw voorbeelden onderbouwen. Het laten zien van cijfers is een goede manier om jouw kwaliteiten te communiceren.
4 Maak gebruik van je kruiwagens
In sollicitatiebrieven is het niet het moment om bescheiden te zijn. Wanneer jij via iemand in het bedrijf op deze baan bent gewezen dan is het geen probleem om deze naam te noemen. Het is goed om connecties te hebben, wees daarom niet bang om ze in te zetten. Daarnaast is het goed om de juiste persoon aan te schrijven. Begin je brief niet met de heer/ mevrouw, doe je best om erachter te komen aan wie je brief gericht is. Bel de HR afdeling (hebben ze in ieder geval je naam als eens gehoord) om erachter te komen aan wie je de brief moet richten.
5 Persoonlijkheid
Laat de droge feiten over aan je cv. Breng je persoonlijkheid over in je brief, zorg dat je enthousiasme duidelijk is en verkoop jezelf. Het doel is om te communiceren dat je aardig en vaardig bent. Jezelf zijn is de beste manier om uniek te zijn.