Het is lastig om goede werknemers te behouden, maar dit zou niet zo moeten zijn. De meeste fouten die bedrijven maken zodat goede werknemers weggaan kunnen makkelijk worden voorkomen. Maar wanneer je deze fouten wel maakt dan zijn de goede werknemers het eerste weg, omdat zij de meeste opties hebben.
Om goede werknemers te behouden moeten bedrijven en managers begrijpen dat de dingen die zij doen bijdragen aan het vertrek van deze mensen. De volgende voorbeelden zijn de grootste fouten die bedrijven kunnen maken en die moeten worden vermeden als bedrijven willen vasthouden aan goed personeel:
1 Ze hebben veel (stomme) regels
Bedrijven hebben regels nodig – dat begrijpen we – maar ze hoeven niet kortzichtig en lui te zijn in hun poging om de orde te bewaren. Of het nou een te strikt aanwezigheidsbeleid is of dat er moeilijk wordt gedaan over vakantiedagen, zelfs een aantal onnodige regels kunnen enorm irritant zijn voor mensen. Wanneer goede werknemers het gevoel krijgen dat big brother ze in de gaten houdt dan vinden ze wel een andere plek om te werken.
2 Ze behandelen iedereen gelijk
Hoewel deze tactiek prima werkt voor schoolkinderen, functioneert een bedrijf wat anders. Door iedereen gelijk te behandelen laat je aan je top medewerkers zien dat het niet uitmaakt hoe hard je werkt of je best doet, ze zullen altijd hetzelfde behandeld worden als die ingedutte collega die alleen zijn tijd uitzit.
3 Ze tolereren een slechte performance
Er wordt gezegd dat een jazzband zo goed is als zijn slechtste speler, ongeacht hoe goed de andere leden ook zijn, iedereen hoort de slechtste speler. En hetzelfde geldt voor een bedrijf. Wanneer jij het toestaat dat de zwakste schakel bestaat zonder consequenties, dan halen ze iedereen naar beneden, ook je beste werknemers.
4 Ze erkennen geen goede prestaties
Het is makkelijk om de kracht van een schouderklopje te onderschatten, vooral wanneer je beste werknemers altijd zo gemotiveerd zijn. Iedereen houdt van een complimentje, ook de persoon die altijd zo hard werkt en alles geeft. Iemand belonen voor zijn prestaties laat zien dat je aandacht hebt voor je personeel. Managers moeten communiceren met hun medewerkers om erachter te komen wat deze medewerkers een gevoel van waardering geeft (voor de één is dit een salarisverhoging, voor de ander is dit publieke waardering en erkenning) om ze vervolgens op die manier te belonen als ze iets goeds hebben gedaan.
5 Ze geven niet voldoende om hun mensen
Meer dan de helft van de mensen die hun baan opzegt doen dit vanwege de relatie met hun baas. Slimme bedrijven zorgen ervoor dat hun managers weten hoe ze moeten balanceren tussen mens en baas zijn. Dit zijn de bazen die het succes van hun werknemers vieren, met ze meevoelen als ze door een zware tijd gaan en ze blijven uitdagen. Managers die er niet in slagen om echt om hun mensen te geven zullen een groot verloop van medewerkers hebben. Het is onmogelijk om meer dan 8 uur per dag met iemand te werken die alleen geïnteresseerd is in wat je presteert.
6 Ze delen de overall strategie niet met hun medewerkers
Je geeft je medewerker een opdracht en gaat weer verder, maar de strategie van het bedrijf en het grote geheel niet duidelijk uiteen te zetten naar goede werknemers is een domme zet. De beste werknemers werken zo hard omdat ze oprecht geven om het bedrijf en om hun werk, daarom moet hun werk een doel hebben. Wanneer ze niet weten wat het doel is dan voelen ze zich stuurloos. En als ze geen doel krijgen dan krijgen ze die ergens anders zeker wel.
7 Ze maken dingen niet leuk
Wanneer je mensen geen plezier op hun werk hebben dan doe je iets verkeerd. Mensen geven niet alles als ze daarnaast niet ook plezier hebben op hun werkplek. De beste bedrijven om voor te werken weten dat het belangrijk is om werknemers een beetje losser te maken. Google heeft bijvoorbeeld gratis maaltijden, bowlingbanen en fitnesslessen enz. Het idee is simpel: als je werk leuk is, presteer je niet alleen beter, maar blijf je ook langer op kantoor.
Bron Forbes.com